Wednesday 8 July 2015

MALAM LAILATUL-QADAR

تَحَرَّوْا لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِى الْعَشْرِ الأَوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ


“Carilah lailatul qadar pada 10 malam terakhir dari bulan Ramadhan.” (HR. Bukhari no. 2020 dan Muslim no. 1169)


Lailatul Qadar adalah malam kebesaran Allah SWT, malam keagungan-Nya, malam pengampunan-Nya, malam yang dimiliki-Nya untuk memberi maaf kepada para pembuat dosa dan menebarkan kasih sayang kepada para hamba-Nya. Dilangit ada kerajaan sangat besar yang mengatur dan mencatat segala amal manusia dimuka bumi ini. Ketika para malaikat melihat kitab catatan amal manusia, mereka iri dengan amal yang hanya khusus dilakukan penduduk bumi dimalam-malam lailatul qadar. Malaikat pun tidak ada yang dapat menirunya. Salah satu di antaranya adalah rintihan taubat para pembuat dosa yang kemudian diampuni segala dosa-dosanya.


Diriwayatkan daripada Aisyah r.a katanya: Aku bertanya: WahaiRasulullah! Apa pendapat kamu sekiranya aku mengetahui (mendapati) malam lailatulqadar, apakah yang harus aku baca pada malam tersebut?  


Baginda s.a.w. bersabda: 
"Bacalah  doa yang bermaksud: (Ya Allah! Sesungguhnya Engkau adalah Zat Yang Maha Pengampun dan suka memberi pengampunan, oleh yang demikian ampunilah diriku)." (Hadis riwayat Imam Tirmizi). 


Kerana mulianya Lailatulqadar, Rasulullah S.A.W. menganjurkan supaya umatnya bersedia menyambut dan menghayati malam yang berkat itu dengan pelbagai jenis amalan & ibadah yang diterangkan di antaranya hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a.

Maksudnya: "Barangsiapa menghayati malam Lailatulqadar dengan mengerjakan solat dan berbagai jenis ibadat yang lain, sedang ia beriman dan mengharapkan rahmat Allah Taala, nescaya ia akan diampunkan dosanya yang terdahulu".

Semoga  Allah  memudahkan  kita  menghidupkan  hari-hari     terakhir   di bulan Ramadhan dengan memperbanyakkan amalan ketaatan dan semoga Allah mempertemukan kita semua dengan malam Lailatul Qadar.

Ameen Ya Rabbal Alameen....


No comments: