Tuesday 3 September 2013

SUTERA UTHM bantu baikpulih rumah penduduk yang kurang bernasib baik




Impian sepasang suami isteri dan tiga anak mereka di Kampung Parit Yaani dekat sini yang hidup dalam serba kekurangan untuk tinggal di rumah yang lebih selesa akhirnya menjadi kenyataan.

Ini berikutan Persatuan Setiausaha UTHM (SUTERA) dengan kerjasama Pejabat Penolong Naib Canselor (Hubungan Industri dan Masyarakat) UTHM telah menganjurkan Program Integrasi Erat 2 dengan membaik pulih rumah pasangan tersebut secara gotong-royong serta menyediakan keperluan dapur, perabot dan pakaian hari raya hasil sumbangan warga UTHM.
Presiden SUTERA, Pn Siti Masturah bt Jamegan bersama ahlinya  serta beberapa staf UTHM telah bertungkus lumus seawal jam 9.00 pagi dengan membersih, mengecat serta menghias rumah pasangan ini untuk memberi kejutan kepada anak-anak pasangan tersebut sekembalinya dari sekolah. Bulan Ramadhan yang penuh keberkatan ini telah menyuntik semangat sukarelawan untuk berbakti tanpa mengenal penat dan dahaga. Rumah yang sebelum ini kelihatan usang telah bertukar wajah menjadi lebih ceria.

Siti Masturah berkata, inisiatif untuk membaik pulih rumah pasangan tersebut telah diputuskan oleh Majlis Tertinggi SUTERA   selepas membuat tinjauan ke rumah berkenaan semasa Program Integrasi Erat 1 yang lalu. Beliau turut menyatakan bahawa tujuan program ini adalah untuk mengeratkan hubungan silaturrahim antara UTHM dengan masyarakat setempat dengan memberi keselesaan kepada keluarga ini agar turut sama merasai kemeriahan Hari Raya Aidilfitri. Hasil sumbangan warga UTHM yang berterusan samada dari segi kewangan mahupun barangan telah merealisasikan impian ini.

Sementara itu, En Roslan bin Bingan, dan isteri, yang mempunyai tiga anak berusia tujuh, sebelas dan dua belas tahun terharu dengan sumbangan tersebut yang disifatkan telah memberi sinar baharu dalam kehidupan mereka.  "Saya berterima kasih atas sumbangan yang diberikan oleh pihak UTHM. Dengan adanya bantuan ini memberikan keselesaan dan kemeriahan hari raya  buat kami sekeluarga”.

No comments: